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「花は装飾のためだけのものではない」

■12月2日のオランダのフローラルデイリーより

→  「花は装飾のためだけのものではない」

フランソワ・ンセンガさんのルワンダの花ニッチの探索は続く

「花は装飾のためだけのものではない」

Ninaf Ltd の製品開発者である François Nsenga 氏は、10 年以上にわたって、ルワンダを世界の花卉栽培地図に載せるユニークな花卉ニッチを確立するという使命に取り組んできました。氏の仕事は、土着の植物の可能性を活用し、それを国内および海外市場向けの持続可能な製品に変えることに重点が置かれています。最近の進捗/更新レポートで、Nsenga 氏はルワンダの花卉栽培部門を開発するための継続的な取り組みについて概説しました。氏のアプローチは、新しい花の品種の栽培、エッセンシャル オイルの抽出の実験、地元の装飾やその他の革新的な用途での花の使用の促進などの実用的な実験と、花をルワンダの生活に取り入れるという文化的課題を融合したものです。このレポートは個人的な探求を反映しており、ルワンダで花卉栽培産業を繁栄させる上でのハードル、成功、将来の野望を詳述しています。

フランソワ・ンセンガ

すべての始まり

ンセンガの旅は、2013 年にキガリの湿地帯に生息する野生のザンテデスキア エチオピカに出会ったときに始まりました。 「私は1970年以来ルワンダを離れていた。そして1972年に定住したカナダのモントリオールで製品開発ワークショップを開き、15年ほど運営し、ヨシ(Phragmites australis)からさまざまな製品を開発する実験をしていた。 )の茎を持つ。この種は主に湿地帯に生育する。しかし、カナダのセントローレンス川の岸辺では、私はザンテデスキアを見たことがなく、ここルワンダでは、ナイル川の支流沿いの湿地帯に葦が見られなかったことに驚いた。そこには、葦が豊富に生育している。ザンテデスキア、パピルス、ガマが育つため、私は、周囲の丘の汚れた水を浄化する自然の能力に加えて、どこにでもあるザンテデスキアで他に何ができるかを研究し始めました。」


パピルス


そこで、その未開発の可能性に触発され、彼はこれらの花を地元での使用と輸出の両方のための製品に変えることを思い描きました。2014年、ルワンダ国立農業輸出委員会(NAEB)の支援を受けて、ンセンガはブリュッセル経由でオランダへの同国初の花の出荷を促進しました。彼は、オランダのアールスメール花きオークションに出荷する準備として、ほぼ1トンの茎を集めることができました。この出荷には、ナイル渓谷に自生し豊富に生育する植物であるパピルスも含めました。つまり、出荷の半分は周囲の湿地帯からの野生の白いザンテデスキアで、もう半分は最も近い池の1つで切り取った野生のパピルスの新鮮な若い穂で作られました。ロジスティックス上の問題により最初の試みは失敗に終わり、花は廃棄しなければなりませんでしたが、内陸国であるルワンダからの花や植物の輸出は可能であることが証明されました。



ザネデスキア


最初の試みは失敗に終わったものの、ンセンガ氏はこれらの製品には潜在的な市場があると確信していました。「ここルワンダ、そしてサハラ以南のアフリカ全般には、花を使う伝統はありません。私たちの祖先は主に植物の葉を緑の野菜として使い、時には茎や根と一緒に薬として使っていました。しかし、花はそうではありません。ですから、この市場も開拓してみてはいかがでしょうか。国内での使用で製品とサービスの価値が十分に証明されれば、輸出も後からついてきます。」そこで彼は、周囲の湿地帯に自生する野生のザンテデスキアの品質を向上させる方法を探り始めました。


価値向上プロジェクト

そこで、ンセンガ氏はさまざまな価値向上プロジェクトを開始しました。最初は、多彩な色のザンテデスキアの栽培に挑戦しました。「私は栽培者でも花卉栽培の専門家でもありません。製品開発者です。」だから、私は花を育てる専門知識はないが、対応する市場にどのような新製品を導入すべきかについての見識はある」。そこで彼は、合成スプレーを避け、代わりに茎から吸収される鉱物色素を使用して、天然色素の実験を始めた。彼はまた、最初はニュージーランドから、後にオランダから、色鮮やかなザンテデスキアの球根の品種を輸入した。彼はルワンダで、鉢植えと露地の両方でそれらを栽培することに成功した。NAEB の支援を受けた試験により、花がルワンダの条件に適応できることが確認された。ンセンガは、まずは地元での使用を主張し、最終的には輸出も視野に入れ、ルワンダ人が花を鑑賞し、イベントや装飾に使用することを奨励する取り組みを提案した。取り組みには、キガリのベンダーに花を配布し、中央花市場の提案が含まれていたが、後者は持続しなかった。彼はまた、日本の生け花に触発されたルワンダ特有の花の装飾スタイルを導入することを構想し、キガリにフラワーデザインスクールを設立したいと望んでいたが、パートナーシップはまだ実現していない。




それでも、国内ビジネスと輸出ビジネスの両方において、彼はルワンダで、家庭や職場の室内装飾用に乾燥花や植物のニッチ市場を開発できると考え、実験しました。彼はまた、報告書で説明したいくつかの実験も行いました。


彼は、地元の花の装飾製品ラインの開発を続けています。例えば、下のチューベローズの花序も、このチューベローズと他の地元のいくつかの種から、着色した水に浸してさまざまな色合いに着色しました。さらに、彼はエッセンシャルオイルを抽出して、最終的にはルワンダと海外の両方でさまざまな製造業のさまざまな新興企業に供給できると考えました。


さらに、ンセンガ氏は、人間と動物の健康に有益な生理活性化合物を含む、一部のマンジュギク属などの花の料理への利用法を研究しました。これらの花を食用に栽培することで、彼は、天然の栄養補助食品として、また市場性のある革新的な製品としての可能性を強調しました。

そして最後に、彼はルワンダの急成長中の観光事業に花卉栽培を組み込むことを目指しています。火山性のマウンテン ゴリラや「千の丘」の向こう側に生息するその他の熱帯の野生動物に加え、ンセンガは URUGO ロッジという別のプロジェクトを提案しています。これは現在、計画中の先住民族の「フラワー ロード」の終点または始点にある休憩所として設計されています。ルワンダ人と観光客の両方、ただし 60 歳以上の人だけが地元の食用花を栽培し、食べることができます。情熱的で献身的なビジネス パートナーを歓迎します。


結論

ルワンダの花卉栽培部門における 10 年にわたる調査と実験を経て、ンセンガ氏は、西洋の花の装飾は個人の好みのままである一方、ルワンダは土着の花の品種を使った独自の花の用途を開発すべきだと結論付けています。「これらは、装飾、造園、料理、化粧品、治療目的など、さまざまな用途に使用できます。食用花など、地元で開発された花製品を輸出することで、ルワンダはこうした新興のグローバルなニッチ市場に参入することができます。」


「しかし、このビジョンには、特に若者の間で、すぐに富を得るという非現実的な願望から離れ、情熱、才能、そして慎重に計画されたプロジェクトを通じて持続可能な成長に焦点を当てるという文化的変化が必要です。」


---原文




François Nsenga's search for Rwanda's floral niche continues

"Flowers are not only for ornamentation"

For over a decade, product developer, François Nsenga of Ninaf Ltd, has been on a mission to establish a unique floral niche that will place Rwanda on the global floriculture map. His work focuses on harnessing the potential of indigenous flora, turning them into sustainable products for both local and international markets. In a recent progress/update report, Mr. Nsenga outlined his ongoing efforts to develop Rwanda's floriculture sector. His approach blends practical experimentation—such as cultivating new flower varieties, experimenting with essential oil extraction, and promoting the use of flowers for local decoration and for innovative other uses—with the cultural challenge of integrating flowers into Rwandan life. The report reflects a personal exploration, detailing the hurdles, successes, and future ambitions in creating a thriving floriculture industry in Rwanda.




François Nsenga


How it all started

Nsenga's journey began in 2013 when he encountered wild Zantedeschia aethiopica thriving in Kigali's marshlands. "I had been away from Rwanda since 1970. And in Montréal, Canada, where I had settled in 1972, I had opened a Product Development workshop that I ran for around 15 years, experimenting with developing different products out of Phragmites australis (water reed) stems. This species grows mainly in marshlands. But along the St. Lawrence riverbanks in Canada, I had never seen Zantedeschia around. And here in Rwanda,I was surprised not to see Phragmites in the marshlands along the Nile River tributaries, where abundant Zantedeschia, Papyrus, and Typha grow So, I started exploring what else could be done with these ubiquitous Zantedeschia, in addition to their natural capacity in purifying dirty waters from surrounding hills."



Papyrus


So, inspired by their untapped potential, he envisioned transforming these blooms into products for both local use and export. In 2014, with support from the Rwanda National Agricultural Export Board (NAEB), Nsenga facilitated the country's first-ever flower shipment to the Netherlands, via Brussels. He managed to gather almost a ton of stems, as a trial ready to be shipped to Aalsmeer Flower Auction, in the Netherlands. In this shipment, he also included papyrus, a plant that also grows wild and abundant in the Nile Valley. So, half of the shipment was made of wild white Zantedeschia, from surrounding marshlands; the other half was made of fresh young heads of wild Papyrus, cut from one of the closest pond. Although logistical challenges rendered the initial trial unsuccessful, as the flowers had to be thrown away, it proved that export of flowers and plants from the land-locked Rwanda was possible.




Zantedeschia


Even though the initial trials failed, Mr. Nsenga remained convinced that there is a potential market for these products. "Here in Rwanda, and in sub-Saharan Africa in general, we don't have a tradition of using flowers. Our ancestors mostly used plants leaves as green vegetables, sometimes as medicine together with stems and roots. But not flowers. So, why not explore this market too? Export will follow once the worth of products and services will have been fully proven in use, here at home." He therefore started exploring how he could improve the quality of the local wild Zantedeschia from the surrounding marshlands.



Valorization projects

So, Mr. Nsenga started different valorization projects. The first was to attempt growing multicolored Zantedeschia. 'I'm neither a grower nor a floricultural expert, but a product developer. So, I do not have expertise in growing flowers, but I have insight in what new products to introduce to a corresponding market." So, he started experimenting with natural pigmentation, avoiding synthetic sprays, using mineral pigments absorbed through the stem instead. He also imported colorful Zantedeschia bulbs varieties, first from New Zealand, and later from The Netherlands. He successfully cultivated them in Rwanda, both in pots and in open fields.Trials, supported by NAEB, confirmed the flowers' adaptability to Rwandan conditions. Nsenga advocated for local use, first, alongside eventual potential exports; proposing initiatives to encourage Rwandans to appreciate and use flowers for events and decor. Efforts included distributing flowers to vendors in Kigali and proposing a central flower market, though the latter was not sustained. He also envisioned introducing a Rwandan-specific flower decoration style inspired by Japanese Ikebana and hoped to establish a floral design school in Kigali, though partnerships yet to materialize.





Still, also for both the domestic and export businesses, he thought and experimented that in Rwanda, a market niche of dehydrated flowers and plants could be developed, for interior decoration both at home and in work spaces. He also did some trials which he illustrated in his report.


He keeps developing a local flower ornamental product line, like these Tuberose inflorescences below that he also colored in different hues by soaking them into pigmented watering, out of this and few other local species. Furthermore, he also thought that essential oils could be extracted, to eventually supply various start-ups in various manufacturing industries, both in Rwanda and abroad.




Further, Nsenga explored the culinary uses of flowers like some Tagetes species, which contain bioactive compounds that are beneficial for human and animal health. By cultivating these flowers for consumption, he highlighted their potential as both a natural dietary supplement and a marketable innovative product.


And last but not least, he is aiming to integrate floriculture into Rwanda's booming tourism offerings. Beside volcanous mountain gorillas and other exotic tropical wildlife across the "Thousand Hills", Nsenga proposes another project, URUGO Lodge. This is presently being designed as a resting site at the end or beginning of a planned indigenous 'Flower Road'. Both Rwandans and visitors, exclusively those of 60 years old and above, could grow and consume local edible flowers. Passionate and dedicated business partners are welcome.


Conclusion

After a decade of exploration and experimentation in Rwanda's floriculture sector, Mr. Nsenga concludes that while Western flower ornamentation will remain a personal preference, Rwanda should develop its unique uses for flowers, with indigenous flower varieties. "These could be used for decoration, landscaping, culinary applications, cosmetics, therapeutic purposes, and many other potential uses. Exporting these locally developed floral products, like edible flowers, can help Rwanda join these emerging global niche markets."


"However, this vision requires a cultural shift, particularly among the youth, to move away from unrealistic aspirations of instant wealth, and instead focus on sustainable growth through passion, talent, and carefully planned projects."

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■ → A look at the upcoming flower trends of 2025

2025年の花のトレンドを予測

花屋会社Arena Flowersの新しい調査により、2025年の花のトレンドが明らかになり、キンギョソウ、シャクヤク、チューリップ、ピンクのバラはすべてオンラインでの関心が大きく高まっていることが示されています。


年末が近づく中、Arena Flowers のチームは 2 年分の Google 検索データを分析し、世界中の花愛好家の関心を集めている花の種類や、各主要都市で流行している花を明らかにしました。


アリーナ フラワーズ: 「世界のオンライン検索を見ると、トップの座を奪った花は牡丹で、このふわふわした多年草のオンライン検索は 175% 増加しました。世界中で、キンギョソウのオンライン検索需要は 123% 増加し、世界ランキングで 4 位になりました。しかし、この調査で分析された大都市の半数以上では、「キンギョソウ」または「キンギョソウ」の検索がトップ トレンドの花となりました。ニューヨーク、ロンドン、ベルリン、シドニー、アブダビなどでは、キンギョソウがトップ トレンドの花となりました。




「英国に限って言えば、ロンドン、エディンバラ、ベルファスト、リバプール、カーディフ、マンチェスターなど、主要都市のほとんどが世界的なトレンドに従っており、キンギョソウがトップに立っています。調査対象となった20都市のうち、キンギョソウのトレンドに逆らう英国の都市は3つだけです。ハイビスカスがトレンドのオックスフォード、カスミソウがトレンドのリーズ、そしてスターゲイザーリリーがトップのトレンドの花であるブライトンです。」




調査で2025年に大流行すると予測されているその他の人気の花は、チューリップとピンクのバラです。全体的に、チューリップの検索関心は127%以上急上昇し、特に青色のチューリップとエルサレムチューリップへの関心が高まりました。エルサレムチューリップは、ニューヨークとロサンゼルスで2番目に人気の花でした。ピンクのバラはブエノスアイレスで大きな関心を集め、シドニー、メキシコシティ、スリランカのコロンボでも人気の花のトップ10にランクインしました。


アジサイも人気を維持すると予想されており、緑、赤、ランナウェイブライドの茎の需要は約 50% 増加しています。また、カスミソウ、デイジー、ユリなど、常に人気のある花の種類も、世界のトレンド花のトップ 20 にランクインしています。




アリーナ フラワーズのクリエイティブ リード、ジニー ヘンリー氏は、この調査について次のように語っています。「牡丹の人気は高まり続けています。今年のピーク時には、牡丹の売り上げは前年比で 75% 増加し、私たちはまだ牡丹に夢中です。過去 1 年間の検索データによると、この見事なロマンチックな花は、繊細なコテージコアのピンクのバラやキンギョソウと並んで、2025 年も引き続き大きな話題となるでしょう。私たちにとって、キンギョソウが世界のトレンド フラワーの 1 つになっているのは興味深いことです。キンギョソウは多くのブーケに華を添え、そのユニークな形と色の配列が質感と深みを与えます。また、象徴的なレベルでは、強さ、優雅さ、回復力を表し、贈り物に最適な花です。」


ジニーは来年の花のトレンドについても個人的な予想を述べた。「2025年には、シャクヤクやキンギョソウと並んで、カーネーションやピンクの美しさも人々の目に留まるだろうと予測しています。これらのノスタルジックな花はファッションとして本格的に注目を集め始めており、シモーネ・ロシャでも大流行しました。シャクヤクやピンクのバラへの愛が進化して、その繊細な花びらとパステルカラーがより主流の観客にアピールすると思います。2025年初頭には、カーネーションやピンクがソーシャルメディアのフィードや花のディスプレイを埋め尽くすと予想しています。まさに春の兆しです。」


A look at the upcoming flower trends of 2025

New research from florist company Arena Flowers has revealed the floral trends for 2025, with snapdragons, peonies, tulips, and pink roses all showing big leaps in online interest.


With the year drawing to a close, the team at Arena Flowers has analyzed two years' worth of Google search data to reveal which stems are capturing the interest of flower lovers around the globe, as well as which blooms are trending in different individual major cities.


Arena Flowers: "Looking at global online searches, the flowers to knock off the top spot are peonies, with a 175% increase in online searches for the fluffy herbaceous perennial. Worldwide, snapdragons have seen a 123% increase in online search demand, placing them fourth in the global rankings. However, searches for 'snapdragon' or 'antirrhinum majus' came out as the top trending flower in over half of the major cities that were analyzed in the study; snapdragons came out as the top trending flower in the likes of New York, London, Berlin, Sydney, and Abu Dhabi.




"When it comes to the UK specifically, most of the major cities follow the global trend with snapdragons coming out top in the likes of London, Edinburgh, Belfast, Liverpool, Cardiff, Manchester, and more. There are only three UK cities of the twenty cities included in the research that buck the snapdragon trend; Oxford, where the hibiscus flower is trending; Leeds where gypsophila is trending, and Brighton whose top trending flower is the stargazer lily."




Other popular stems that the research predicts will be in big in 2025 are tulips and pink roses. Overall, the search interest for tulips jumped up over 127%, with particular interest being shown in blue-colored tulips and in Jerusalem tulips; Jerusalem tulips were the second top trending flower in New York and Los Angeles. Pink roses saw a big leap in interest in Buenos Aires, and also featured in the top ten trending flowers for Sydney, Mexico City, and Sri Lanka's Colombo.


Hydrangeas are also predicted to stay popular, with around a 50% rise in demand for green, red, and runaway bride stems. And ever-popular floral species such as Gypsophila, daisies, and lilies were also present in the top 20 global trending flowers.




Ginny Henry, Creative Lead at Arena Flowers, shares her take on the research: "Peonies continue to grow in popularity – at their peak this year, peonies made up 75% more of our sales than they did the year before, and we still can't get enough of them. Search data over the last year suggests that these stunning, romantic blooms will continue to be big news in 2025, alongside delicate cottagecore favorites of pink roses and snapdragons. For us, it's interesting to see snapdragons up among the world's trending flowers. They're a gorgeous addition to many bouquets, where their unique shape and array of colors provides texture and depth - and on a symbolic level they represent strength, grace, and resilience, making them a perfect stem to gift"


Ginny also added her personal predictions for flower trends next year: "I'm predicting in 2025 that alongside peonies and snapdragons, the public will also see the beauty in carnations and pinks. These nostalgic blooms are starting to have a real fashion moment, they were massive at Simone Rocha, and I can see their delicate petals and pastel colors appealing to a more mainstream audience as an evolution of our love for peonies and pink roses. Carnations and pinks are what I expect to see filling up social media feeds and flower displays in early 2025 – the perfect sign of spring."


For more information:

Arena Flowers

arenaflowers.com


Publication date: Wed 4 Dec 2024


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